Heeft het zin wanneer u een financieel conflict hebt met een particulier bedrijf of een verzekeringsmaatschappij om naar de rechter te stappen en het op deurwaarders-aanmaningen te laten aankomen?
Achtergrond:
De individuele burger is tamelijk kansloos bij een financieel conflict een zakelijke partij, zoals een particulier bedrijf of verzekeringskantoor. Wanneer de zaak voor de rechter komt valt het oordeel vrijwel altijd uit in het voordeel van het bedrijf. Vaak is een onterechte rekening betalen voordeliger dan de strijd aangaan.
Dat constateert de Consumentenbond na onderzoek. De deurwaarder wordt meestal ingeschakeld door bedrijven en verzekeringsmaatschappijen. Voor de consument is het te duur. De medewerkers van de deurwaarderskantoren komen vaak op de rechtban. Ze kennen de kantonrechter vaak al voordat de zitting begint en spreken elkaars taal, stelt de Consumentenbond in de Geldgids. Bij 84 procent van de zaken die bij de kantonrechter spelen, heeft de gedaagde partij (de consument) geen advocaat en is daardoor vrijwel kansloos.
Wat kan ik doen:
De individuele burger is tamelijk kansloos bij een financieel conflict een zakelijke partij, zoals een particulier bedrijf of verzekeringskantoor. Wanneer de zaak voor de rechter komt valt het oordeel vrijwel altijd uit in het voordeel van het bedrijf. Vaak is een onterechte rekening betalen voordeliger dan de strijd aangaan.
Dat constateert de Consumentenbond na onderzoek. De deurwaarder wordt meestal ingeschakeld door bedrijven en verzekeringsmaatschappijen. Voor de consument is het te duur. De medewerkers van de deurwaarderskantoren komen vaak op de rechtban. Ze kennen de kantonrechter vaak al voordat de zitting begint en spreken elkaars taal, stelt de Consumentenbond in de Geldgids. Bij 84 procent van de zaken die bij de kantonrechter spelen, heeft de gedaagde partij (de consument) geen advocaat en is daardoor vrijwel kansloos.
De Consumentenbond adviseert, deurwaarderstrajecten te voorkomen en toch te betalen. Je kunt dan achteraf proberen een eventuele onverschuldigde betaling terug te vorderen. Ook als je denkt zeker gelijk te hebben is het verstandig deze weg te volgen. Deurwaarders en zakelijke bedrijven weten veel beter de weg in het juridische woud van procedures en argumenten en het is ook als je denkt gelijk te hebben geen uitgemaakte zaal dat je dat ook krijgt.
In dat geval raadt de Consumentenbond aan een beroep te doen op de rechtsbijstandsverzekering, een consumentenorganisatie of een geschillencommissie. Ook het indienen van een klacht bij een autoriteit is een rendabeler alternatief in vergelijking met procederen.
Waar kan ik terecht:
Je kunt met deze problemen terecht op het spreekuur van de Bijstandsbond. De Bijstandsbond werkt samen met VHM advocaten die bij ons spreekuur houden.
Bezoekadres Bijstandsbond: Da Costakade 162, 1053 XD in het gebouw Tetterode op de hoek van de Kinkerstraat ter hoogte van de Bilderdijkstraat, tram 7,17,12 en 10.