Achtergrond:
Soms hebt u spijt van een aankoop. De verkoper is vertrokken, heeft u iets laten tekenen, of u heeft voor de telefoon ja gezegd of twijfelt of u ja of nee hebt gezegd. Maar u gaat de kleine lettertjes lezen, of u zoekt nadere informatie op, en het blijkt toch allemaal niet zo te zijn als de verkoper u heeft voorgespiegeld. Bovendien zeggen mensen in uw omgeving: 'wat heb je stom gedaan. Trap er niet in'. U wilt er vanaf. Hoe dit te regelen?
Wat kan ik doen?
Bij ConsuWijzer kunt u als consument gratis informatie en advies krijgen. Het kan bijvoorbeeld gebeuren dat u problemen hebt met een bedrijf. U kunt dit melden bij ConsuWijzer. ConsuWijzer geeft u dan advies over hoe u dit kunt oplossen. Met dat advies weet u waar u recht op hebt en hoe u dat recht kunt halen. ConsuWijzer is het overheidsloket voor consumenten van "Autoriteit Consument Markt" ACM. ACM is een toezichthouder die zich sterk maakt voor consumenten en bedrijven. Dit doet zij onder andere door in actie te komen tegen bedrijven die zich niet aan de regels houden. Bijvoorbeeld door het opleggen van een boete. En door consumenten voor te lichten over hun rechten via ConsuWijzer. Op de website van Consuwijzer vindt u voorbeeldbrieven die u kunt sturen en overzichtelijk in rubrieken ingedeeld wat op uw situatie van toepassing is. Daarmee kunt u zelf aan de slag.
Waar kan ik terecht?
U kunt met behulp van de informatie op de website van Consuwijzer zelf aan de slag, maar u kunt ook advies vragen. Hebt u problemen met een bedrijf, een vraag of een klacht? Dan kunt u dat melden bij ConsuWijzer. ConsuWijzer lost uw probleem niet voor u op. Maar geeft u duidelijke adviezen waarmee u zelf aan de slag kunt. Ook registreert ConsuWijzer uw klacht of vraag. Daarna komt uw vraag of klacht terecht bij title="Autoriteit Consument Markt">ACM (Autoriteit Consument Markt). Dat is de toezichthouder achter ConsuWijzer.
Hieronder vindt u meer informatie over ACM.