Achtergrond:
Je kunt overal of bijna overal verzekeringen voor afsluiten, maar veel mensen hebben de ervaring, dat verzekeraars soms maar moeilijk tot uitbetaling komen. Veel commerciele verzekeraars zijn aagesloten bij het Verbond van Verzekeraars. Dat is een belangenvereniging van particuliere verzekeraars in Nederland. Het verbond beweert dat 95% van de verzekeraars in Nederland bij het verbond is aangesloten. Op de website vindt u een lijst van aangesloten verzekeraars, zodat u kunt kijken of de verzekeraar waarmee u een verzekering wilt afsluiten lid is van het Verbond. Maar dit zegt ook niet alles. Voor consumenten heeft het Verbond een website: www.allesoververzekeren.nl. Hier vind je informatie over verzekeringen, waarmee je kunt afwegen waar je bij het afsluiten van een verzekering op moeten letten. Ook wordt een overzicht gegeven van vragen waar mensen bij het Verbond mee komen en welke vragen ze aan andere instanties kunnen stellen. Maar er zijn ook mogelijkheden als je een conflict hebt met een verzekeraar.
Wat kan ik doen:
Naar het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid)
Wanneer je niet tevreden bent met de afhandeling van jouw klacht door de verzekeraar, dan kun je een brief sturen naar het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid). Het Kifid is gespecialiseerd in het bemiddelen van en beslissen over geschillen tussen consumenten en verzekeraars. Alle leden van het Verbond van Verzekeraars zijn aangesloten bij het Kifid. Verzekeraars vinden het belangrijk dat er een door hen onafhankelijke genoemde organisatie is voor geschillenbeslechting en dat deze laagdrempelig is.
Er zijn twee belangrijke spelregels bij Kifid
Ten eerste moet je wel geprobeerd hebben samen met jouw verzekeraar een oplossing te vinden. Daarvoor staat de procedure op de website van het Kifid. En ten tweede moet je jouw klacht binnen drie maanden nadat je door je verzekeraar van zijn standpunt op de hoogte bent gebracht, aan het Kifid voorleggen.
Meer informatie over de klachtbehandeling door het Kifid kun je vinden op www.kifid.nl.
procedure
De financiele Ombudsman bij wie u de klacht indient is een bemiddelaar. Inschakeling van de Ombudsman is gratis. De Ombudsman zal, als de klacht gegrond wordt verklaard, bij de verzekeraar aandringen op uitvoering van de uitspraak die hij gedaan heeft. Maar zijn bemiddelingsvoorstel is niet bindend. Bent u niet tevreden over de afhandeling, of wil de verzekeraar niet meewerken, dan kunt u naar de Geschillencommissie. De uitspraak van die commissie is wel bindend voor beide partijen. Maar let op! Bij niet alle bij het verbond van verzekeraars anagesloten dienstverleners is de uitspraak bindend. Bovendie bedragen de kosten voor behandeling door de Geschillencommissie 50 euro wanneer de Ombudsman de klacht eerder gegrond heeft verklaard en 100 euro als hij dat niet gedaan heeft. En het financieel belang waar u voor strijdt moet wel meer dan 150 euro zijn. En bent u nog niet tevreden, dan kunt u naar de commissie van Beroep. Maar daar zijn de voorwaarden oa van het financiele belang zodanig, dat u daar met een minimuminkomen wel niet voor in aanmerking zult komen.
Naar de rechter
Maar misschien heb je er meer vertrouwen in een advocaat in te schakelen en naar de rechter te stappen. Als je direct naar de rechter stapt, dan kun je niet meer met je klacht naar het Kifid. Verschil met de afhandeling door de Ombudsman van het Kifid is dat naar de rechter stappen geld kost wanneer je een wat hoger inkomen hebt of vermogen boven een bepaalde grens. Maar zoals we hierboven zagen, kost ook de Kifid in de verdere procedure geld. Maar ook wanneer je een minimuminkomen hebt en in aanmerking komt voor gratis rechtsbijstand, moet het financiele belang in de procedure wel groter zijn dan 500 euro. Zo niet, dan kom je ook niet in aanmerking voor gratis rechtsbijstand. Je zult al naar gelang je individuele situatie desnoods met een deskundige moeten afwegen welke procedure in jouw situatie het beste is.
Meer informatie over naar de rechter stappen kun je vinden op www.rechtspraak.nl en www.juridischloket.nl.
Waar kan ik terecht:
Je kunt dus een keuze maken tussen naar de rechter stappen en het Kifid inschakelen. Verstandig is, in een vroegtijdig stadium advies te vragen aan een advocaat of andere rechtshulpverlener, die gespecialiseerd is in dit soort zaken. Vaak is het kennismakingsgesprek gratis.
Bezoekadres Bijstandsbond: Da Costakade 162, 1053 XD in het gebouw Tetterode op de hoek van de Kinkerstraat ter hoogte van de Bilderdijkstraat, tram 7,17,12 en 10.
Terug naar index verzekeringenBezoekadres Bijstandsbond: Da Costakade 162, 1053 XD in het gebouw Tetterode op de hoek van de Kinkerstraat ter hoogte van de Bilderdijkstraat, tram 7,17,12 en 10.
laatste nieuws